بُت «دارندگی و برازندگی» ابراهیم می‌خواهد
 
منجی

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی اشرافیت شاهنشاهی و خاندان های وابسته به حکومت فروپاشید و با رهنمودهای معمار کبیر انقلاب اسلامی تمامی مظاهر اشرافیت، تجمل و اسراف از جامعه رخت بر بست، نمادهای سرمایه داری منحط و اسراف و مصرف گرایی مذموم شد و تظاهر به ثروت و مانور تجمل در جامعه خداجوی انقلابی تبدیل به ناهنجار و ضد ارزش شدند در این سلسله گزارش ها به تحلیل چگونگی آغاز مانور های تجمل و اشرافی گری در ایران می پردازیم.

 در دوران هشت سال دفاع مقدس به برکت خون شهدا و نفس رزمندگان اسلام و رهبری پیامبرگونه حضرت امام و ساده زیستی مدیران دولتی اشرافیت مجالی برای رشد نیافت و در فضای بسیجی و انقلابی  سواستفاده های مالی و اختلاس و رشوه و اسراف و سایر ناهنجارهای اقتصادی و اجتماعی به حداقل خود رسید چرا که تفکر بسیجی و جهادی در بین احاد جامعه با انفاس قدسی امام راحل ریشه دوانده بود انگیزه برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی رضای خدا بود و خدمت به مردم مسلمان و نه تشویق ها و محرک های مادی.

در دهه اول انقلاب در جامعه با روحیه بسیجی کمتر کسی به پول به عنوان انگیزه و کار و تلاش مضاعف فکر می کرد و مصرف زندگی و اشرافیت و تجمل گرایی تلاش و صرفه جویی و یاری جبهه ها و کار جهادی سوق میداد، آرامش روانی جامعه با وجود کمبودهای زمان جنگ از تعادل خارج نشده بود و حتی طبقات مرفه جامعه نیز مانند بقیه مردم امکانی برای تجمل گرایی و نمایش اشرافیت در مدل اتوموبیل و لباس و سایر کالاها نداشتند.

زمانی مانور تجمل پدیده ای ضد ارزش تلقی می شد

نسل اول انقلاب کاملا شهادت می دهند که حتی شهروندانی که اتوموبیل های گران قیمت داشتند چون مانور تجمل کاملا پدیده ای ضد ارزش تلقی می شد، خودشان رعایت می کردند و با اتوموبیل پیکان در شهر تردد می کردند و ثروتمندی و تظاهر به اسراف و تجمل و اشرافی گری توسط خود اقشار مرفه رعایت می شد.

 

کلید دولت سازندگی در قفل اشرافی گری

پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دولت سازندگی، تفکری در برخی مدیران کلیدی جامعه ترویج شد که تشویق مردم به مصرف گرایی و ثروت اندوزی و مانور تجمل بود.

شاید مدیران وقت کشور تصور می کردند برای ترویج روحیه تولید و سازندگی باید به جای روحیه جهادی و تلاش برای رفاه همه جامعه، گروهی از کارآفرینان را دعوت به تولید ثروت و استفاده از مواهب مادی و مانور تجمل و زرق و برق نمایند تا مشاهده لذت های دنیوی البته حلال ثروت تولید شده در طبقات مرفه به سایر طبقات سر ریز شود.

با همین دیدگاه واردات اتوموبیل های خارجی و سایر کالاهای مصرفی در دستور کار قرار گرفت و در جامعه ای که طی ده سال به صرفه جویی و روحیه بسیجی خو گرفته بود با تغییر تصویر فروشگاه ها و خیابان ها و تبلیغات ذائقه مصرفی در بین آحاد جامعه گسترش یابد.

 

منبع: basijnews.ir


آپلود عکس رایگان و دائمی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان منجی و آدرس monji92.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 67
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 864
بازدید کل : 166131
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 63
تعداد آنلاین : 1



آپلود عکس رایگان و دائمی